Het is algemeen bekend dat er een enorm tekort is aan arbeidskrachten, wat gunstig is voor uitzendbureaus. Alleen al in het tweede kwartaal van 2019 zijn er 4,2 miljoen vacatures geplaatst. Sterker nog: de vacatures zijn zes keer gepost op het internet, waarna er geen matching is opgetreden.

In deze blog beschrijven wij 5 trends en kansen voor uitzendondernemers voor de tweede helft van 2019.

Trend en kans 1. Digitale transformatie

Uitzendbureaus investeren steeds meer in de IT, omdat zij zien dat digitalisering een steeds groter effect heeft op de uitzendbranche. Zo wordt er tegenwoordig voornamelijk online gezocht en gescreend naar kandidaten. Daarom zien we dat het aantal vestigingen van (grote) uitzendbureaus krimpt en de interne processen verder digitaliseren.

Deze digitale transformatie zorgt voor een sterkere organisatie. Dit komt door het standaardiseren en digitaliseren van de (administratieve) bedrijfsprocessen. Hiermee neemt niet alleen de efficiëntie van een organisatie toe; het verlaagt tevens in no time de vaste kosten.

Trend en kans 2: Meer is niet altijd nieuw

Alhoewel er veel vacatures zijn op dit moment en uitzendbureaus op zoek zijn naar nieuwe kandidaten, is dit niet altijd de enige optie om deze vacatures te vullen. Op dit moment is er in Nederland zo’n 12 procent van de werkenden die met de pest in het lijf naar werk gaat. Deze mensen zitten niet op de juiste plek en wachten op een mooier aanbod. Hier ligt de kans bij het uitzendbureau.

Trend en kans 3: Zoek de opening

Door de krappe arbeidsmarkt merken grotere werkgevers dat ze er met één partij niet komen. Om deze reden worden exclusieve contracten met bijvoorbeeld één uitzendorganisatie opgeheven. Zij zien dat één uitzendbureau de vraag naar alle vacatures niet kan invullen. Dit biedt operationele kansen voor andere (vaak kleinere) uitzendbureaus.

Trend en kans 4: Arbeidsmarkt = werknemersmarkt

Doordat de arbeidsmarkt enorm krap is kunnen kandidaten aan het werk waar ze maar willen. Je kunt het zien als een luxeprobleem, omdat ze overladen worden met vacatures. Een uitzendbureau kan inspelen op deze trend door actief op zoek te gaan naar kandidaten en proberen naast de functie ook een positieve werkbeleving te bieden. Maar hoe bied je nou een beleving aan de kandidaat? Dit kan door middel van persoonlijk contact houden met de arbeidskracht; interesse tonen in zijn/haar wensen; ‘team’ gevoel nastreven en gevraagd/ongevraagd informatie geven over persoonlijke ontwikkeling en doorgroeimogelijkheden.

Trend en kans 5: Iitzenden = een vak

Tegenwoordig is uitzenden een vak. Vroeger deed het uitzendbureau zijn kunstje en dat was het dan. Tegenwoordig moet je blijven vernieuwen, onderzoeken, aanpassen, experimenteren en evalueren. Je hebt te maken met verschillende generaties werknemers met allemaal hun opleidingsniveau, eigenaardigheden, ambities en verlangens. Alleen de professionele en innoverende uitzendondernemer kan daarmee uit de voeten. Kortom, morgen begint vandaag!

Waar liggen uw kansen?
Bent u benieuwd naar wat wij kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op.